nedeľa 15. mája 2016

Moja mitochondriálna DNA

Dnes pokračujem v popise mojej DNA po materskej línii. Moja haploskupina po materskej línii je U4a1. Táto rovnomerne rozložená haploskupina sa nachádza v celej západnej Eurázii (od Uralu, cez Perziu, centrálnu Európu, až po zapadnú Európu). Haplospina po materskej línii sa nachádza v mytochondrialnej DNA, ktorá sa dedí len po materskej línii. Vznikla pred zhruba 25 tis. rokmi. Alebo inak povedané, moja pra-pra-pra-pra-babka s touto mutáciou žila pred 25 tis. rokmi, odkedy sa odovzdáva z generácie na generáciu nezmenená. Ak to porovnám s otcovskou DNA, vznikli približne v rovnakom čase. Otcovská Haploskupina pred 28 tis. rokmi Materská Haploskupina pred 25 tis. rokmi. V tejto dobe práve vrcholila posledná doba ľadová v Európe.
Ja si to interpretujem tak, že obaja títo moji predkovia pochádzajú z jedného kmeňa, ktorý bojoval o prežitie, počas výrazných zmien podnebia. Kdesi som čítal, že najviac experimentov robí príroda práve vtedy, keď druhu hrozí vyhynutie.
Otázka zostáva, prečo moja otcovská DNA je tak dobre lokalizovaná (na Balkáne) a materská je tak dobre rozložená po tak veľkom území? Na stránkach 23andMe som sa dozvedel, že mená haploskupinám sa dávali podľa významných historických udalostí, napr. sťahovanie národov, doby ľadové, atď. T.j. nie každá mutácia mtDNA, resp. Y-DNA má meno. Z toho vyplýva, že počet materských i otcovských haploskupín máme približne rovnaký. Mohlo by to znamenať, že životy žien boli viac chránené? Boli moji mužskí predchodcovia nemilosrdne zabíjaní na územiach, ktoré si nedokázali ubrániť? Možno...


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára