nedeľa 1. mája 2016

Môj Y chromozóm

Minule som písal, koľko z mojej DNA sa podobá na obyvateľov z iných krajín. Zistil som, že som cistokrvny Europan. A moj genóm sa najviac podobá na genóm obyvateľov z Ruska a Polska. Aby som bol presnejší, táto analýza sa vykonáva porovnávanim môjho genómu a genómu obyvateľov zo všetkých krajín sveta, ktoré má firma 23andme v databáze. Ale mám k dispozicii ďaľšie špecifické analýzy: haploskupinu po otcovskej línii, haploskupinu po matkinej línii a percento neandertalskej DNA.
Dnes napisem niečo o otcovskej línii.
Moja haplogroupa je I2a2. Haploskupina je skupina fluktuacii v sekvencií DNA typická pre skupinu ludi, ktori maju jedného spoločného dávneho predka. Nachádza sa v chromozone Y a kopíruje sa z otca na syna bez akejkoľvek rekombinacie. Ako to však v prírode býva, občas vznikne náhodná mutácia a tá sa potom odovzdáva ďalej. Vdaka tejto výnimočnej udalosti, dokážeme nielen zistiť, kto sme mali jedného spoločného predka, ale aj kedy. Haploskupina I2a2 vznikla pred 28000 rokmi. T.j. Všetci nositelia tejto haploskupiny máme spoločného predka, ktoremu náhodne zmutovala DNA v chromozone Y a odvtedy sa kopíruje z generácie na generaciu. Tento moj prapredok zil na Balkane. Tam moji predkovia prebývali, až kým sa na konci doby ľadovej, t.j. pred 12000 az 14000 rokmi, ako ustupoval ladovec, nezacali presúvať do strednej a východnej Europy.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára