nedeľa 17. júla 2016

Komentár 28 týždeň: Pokémon Go, 5G Internet

Pokémon Go

6. júla firma The Pokémon Company publikovala v USA, Austrálii a na Novom Zélande inovatívnu hru z oblasti rozšírenej reality (angl. augmented reality): Pokémon Go.
Odvtedy táto hra spôsobila ošiaľ v hernom priemysle. Hneď v prvých dňoch zlyhali servre firmy Niantic, ktorá hru vyvinula, lebo nedokázali zvládnuť tak obrovský záujem. Z tohto dôvodu, až tento týždeň hra dorazila do Európy. Akcie firmy Nintendo, ktorá vlastní práva na 30% z obratu, ktorý hra zarobí, vzrástli za týždeň o 50%. Hra sa stala najlepšie zarábajúcim titulom  na Google Play i App Store v doterajšej histórii. 12. júla mala táto hra zaregistrovaných 21 mil. aktívnych hráčov, čo je najviac spomedzi všetkých mobilných hier. Priemerný denný čas strávený hraním tejto hry prekonal čas strávený na stránkach: Snapchat, Tinder, Instagram, a Facebook. Čo sa teda stalo? Čím je táto hra výnimočná?
Odpoveďou sa už zaoberali psycholóvia i biznismeni. Tvrdia, že hra má viacero vlastností, prečo je tak úspešná. Je zábavná, nová a jednoduchá. Ale hlavne, je to hra sociálna. Sociálna takým spôsobom, aký tu doteraz nebol. Doterajšie sociálne aplikácie: Facebook, Snapchat sa ovládajú, sediac v miestnosti, za počítačom. Táto, nás núti vyjsť von: do ulíc, do parkov, do verejne prístupných priestorov a stretávať sa s ďalšími hráčmi. To dáva tejto hre ďalší rozmer. Súčasťou herného zážitku je tak oveľa viac emócií, ako môže poskytnúť prázdna izba.
Phil Peckinpaugh, riaditeľ útulku pre psov z Indiany dostal nápad, skombinovať hranie tejto hry s prechádzkou s ich zverencami. Nápad mal ohromný úspech. Výzvu už videlo 2 mil. ľudí. Útulok má v priemere 70 nových dobrovoľníkov denne.
Mc Donalds už jedná s Niantic, aby ich logo bolo zobrazované v pláne hry. Viacerí poskytovatelia služieb, kupujú v hre návnady (lores), aby prilákali hráčov do tzv. PokeStops, ktoré sú “umiestnené” v blízkosti ich prevádzok. Nárast návštevníkov z tohto dôvodu hlásia viaceré americké múzeá, národné parky, či celé regióny.
Už teraz táto hra zmenila status-quo v IT biznise. Dokázala niečo, čo sa nepodarilo doteraz nikomu: dostala technológiu rozšírenej reality do pozornosti priemerného užívateľa Internetu a prakticky mu ukázala aké sú jej možnosti.
Predpokladám, že už v najbližšej čase sa roztrhne vrece s aplikáciami z oblasti rozšírenej reality: v reklame, v priemysle, vo vzdelávaní. Z vlastnej skúsenosti viem, aké ťažké je presvedčiť manažérov investovať do vývoja aplikácií rozšírenej reality. Pokémon Go toto všetko mení.
Zrazu budú dostupné aplikácie napr. pre servisný personál, ktorý bude môcť získať informácie o zariadení, jednoduchým pohľadom na zariadenie cez mobil. Koľko by sa ušetrilo lokálnych ukazovateľov tlaku, teploty, prietoku a hladín? Alebo virtuálni sprievodcovia v múzeách, v parkoch, po historických miestach. A mnohé ďalšie.
Skrátka. Rozšírená realita vstúpila do nášho života ako veterná smršť. A ten potenciál inovácií ktorý priniesla, je niečo úplne iné ako sme boli doposiaľ zvyknutí. Ale ak si myslíte, že podobnú smršť herný priemysel len tak rýchlo neuvidí, nenechajte sa mýliť, onedlho prídu Hololens.

5G Internet zmení svet.

Trochu v tieni iných noviniek, dňa 15.7. svetové agentúry publikovali správu, že Obama vyhlásil iniciatívu na podporu výskumu telekomunikačných technológií 5. generácie, tzv. 5G Internet, vo výške 400 mil. USD.
Čo to je 5G Internet? Podľa môjho názoru, ďalší game-changer v IT branži. Je to super-rýchla komunikačná sieť (10 Gbit/s vzduchom), s ultra-nízkou latenciou (do 1ms) a vysokou prenosovú kapacitou.
A teraz si predstavte aký potenciál majú tieto čísla.
Asi najväčšie dôsledky bude mať táto technológia na spracovanie dátových stream-ov, napr. na prenos videa alebo technologických parametrov v reálnom čase. Objavia sa úplne nové, doteraz nemožné aplikácie, napríklad: Živé Google Maps, t.j. vysielanie videa zemského povrchu snímané z obežnej dráhy zeme, alebo dištančná chirurgia (robotická chirurgia riadená na diaľku) ako rutinná medicínska prax, alebo vzdialené riadenie, diagnostika a telemetria autonómnych dopravných prostriedkov, monitorovanie zdravotného stavu osôb v reálnom čase, atď...
Ale najväčší dopad bude mať 5G technológia na Internet Vecí (IoT). Nielen umožní zdieľanie dát ohromnému počtu zariadení, predpokladá sa 25 miliárd zariadení pripojených k Internetu do roku 2020), ale vďaka dramatickej redukcii výpočtového výkonu lokálnych zariadení predĺži výdrž i životnosť batérií z dní na rádovo roky. Revolučné vyhliadky, však?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára